نقد و بررسی فیلم سریع و خشن ۹(fast and furious)

در این مطلب قصد داریم به نقد و بررسی فیلم سریع و خشن ۹ بپردازیم. با نقد و بررسی فیلم fast and furious 9 به کارگردانی «جاستین لین» در می‌یابیم که با وجود ضعف‌های بسیار در فیلمنامه‌نویسی، بار دیگر طرفدران خود را به یک اکشن جنون‌آمیز دعوت می‌کند. در ادامه با نقد و بررسی فیلم F9 همراه ما باشید.

فرنچایز پرطرفدار سریع و خشن سالهاست که از حال و هوای مسابقه ماشینی خارج شده و وارد حال و هوای اکشن و علمی تخیلی شده است. چهار نسخه اول این سری با ایده‌های جذاب درباره مسابقات ماشین‌سواری کار خود را آغاز و در ادامه بیشتر روی اکشن‌های مبالغه‌آمیز و جاسوسان بین‌المللی تمرکز کرد. این تغییر در روند داستان‌گویی مجموعه، بسیاری از طرفداران این فرنچایز را ناامید کرد. بازگشت جاستین لین سازنده قسمت‌های ابتدایی این مجموعه که با قسمت‌های پنجم و ششم به اوج کار خود رسیده بود، باعث بالا رفتن سطح انتظارات مخاطبان شد. فیلم‌های او با وجود اینکه ضعف‌های زیادی در شخصیت‌پردازی و منطق روایی خود داشتند اما بسیار سرگرم‌کننده بودند و از کنترل خارج نمی‌شدند. نهمین قسمت از فیلم سریع و خشن سعی کرده با برگرداندن جاستین لین در قامت کارگردان، دوباره دل طرفداران قدیمی این مجموعه را بدست بیاورد و دوباره با همان حال و هوا فیلمی سرگرم‌کننده را تحویل مخاطبان دهد. اما سوال اینجاست که جاستین لین تا چه اندازه در رسیدن به این هدف موفق ظاهر شده است؟

نقد و بررسی انیمیشن رایا و آخرین اژدها Raya and the Last Dragon

داستان فیلم سریع و خشن ۹

در نقد و بررسی فیلم fast and furious 9 باید گفت که داستان فیلم در شرایطی آغاز می‌شود که دام (وین دیزل) زندگی آرامی را در کنار دخترش و لتی (میشل رودریگز) تجربه می‌کند اما یک مأموریت جدید این آرامش را از خانواده آن‌ها می‌گیرد. مأموریتی که به نظر می‌رسد در آن برادرش جیکوب (جان سینا) قرار است دنیا را نابود کند. دام با گروه شکست‌ناپذیر خود سعی می‌کند دوباره خود را به چالش بکشد و برای نجات دنیا با برادرش مقابله کند.

فیلم کوتاه Suicide Squad (جوخه انتحار)

نقد و بررسی fast and furious 9

بد نیست در نقد و بررسی فیلم fast and furious 9 نگاهی به جریان انتشار این فیلم داشته باشیم. سریع و خشن ۹ یا F9: The Fast Saga بعد از وقفه‌های طولانی به علت همه‌گیری ویروس کرونا سرانجام با مقاومت زیاد سازندگان، پس از بازگشایی سینماها در سالن‌های پخش فیلم به نمایش درآمد و توانست فروش بسیار خوبی را داشته باشد. هر قسمت از این مجموعه پرطرفدار دریچه‌ای جدید از تخیل را با ادغام در مباحث رانندگی به مخاطب عرضه می‌کند که اغلب هم موردپسند تماشاگران قرار گرفته است. طرفداران این مجموعه معمولا منطق را در روایت جستجو نمی‌کنند و سعی دارند از سکانس‌های اکشن و هیجان‌انگیز این مجموعه لذت ببرند. اما در آخرین قسمت از این عنوان، شاهد لحظات تخیلی بی سر و ته بسیاری هستیم که در میان فیلم‌های دیگر این مجموعه بی سابقه بوده است. نهمین فیلم از این مجموعه در بسیاری از بخش‌های خود به شکل مضحکی سعی می‌کند غیر واقعی باشد. به طور مثال در این قسمت این گروه شکست‌ناپذیر تصمیم می‌گیرند که با ماشین به فضا بروند! این سکانس‌ها که با طنزی بسیار سطحی هم همراه است، به شکلی جدی شعور مخاطب را نشانه می‌گیرد. عوامل سازنده قسمت نهم این مجموعه تمام تلاش خود را برای عجیب و غیر واقعی شدن فیلم انجام داده‌اند.

در ادامه نقد و بررسی فیلم F9 باید گفت که جاستین لین با برگرداندن هان با بازی «سانگ کانگ» شخصیت محبوب سری‌های اول سریع و خشن که در قسمت ششم کشته شد، سعی کرده دوباره به فضای فیلم‌های اول این مجموعه نزدیک شود. اما حضور هان هیچ تاثیری در جذاب شدن فیلم نمی‌گذارد. علت زنده ماندن او نیز بسیار سطحی و دم‌دستی عنوان می‌شود. اگر این دلیل عنوان نمی‌شد هم هیچ تاثیری در روند فیلم نداشت. در کنار این شخصیت، جان سینا قهرمان سابق کشتی کج به جمع بازیگران سریع و خشن ۹ اضافه شده تا در کنار وین دیزل به جذابیت اکشن فیلم اضاقه کند. اما مشکل اصلی این است که هیج شخصیت‌پردازی درستی برای جیکوب با بازی جان سینا انجام نمی‌شود و اصلا معلوم نیست هدف او از نابود کردن دنیا چیست! عقده‌های کودکی نمی‌تواند دلیل قانع‌کننده‌ای برای این موضوع باشد. برادری که به یکباره از ناکجا آباد ظاهر می‌شود هیچ کدام از کارهایش با منطق جور در نمی‌آید. اینکه لین تصمیم می‌گیرد با فلش‌بک‌ به گذشته دام و جیکوب بپردازد تا مخاطب بیشتر احساس بین این دو شخصیت را درک کند، تصمیم درستی بوده اما این فلش‌بک‌ها برای همچین فیلمی بیش از حد معمول است و جز طولانی کردن فیلم کاربرد دیگری ندارد. در کل نیم ساعت از فیلم اضافه است.

یکی از عوامل مهم درموفقیت فیلم‌های سریع و خشن در سال‌های اخیر اکشن بی حد و مرز این مجموعه بوده است. حضور دوان جانسون در نسخه‌های اخیر باعث جذاب شدن این مجموعه شد. با تماشای سریع و خشن ۹ جای خالی او را حس می‌کنید. جان سینا هرگز نمی‌تواند مکمل خوبی برای وین دیزل باشد. مخاطب بنا نیست که در این فیلم‌ها، با داستان‌های پیچیده، کاراکترهای عمیق و دیالوگ‌های فلسفی مواجه شود. این فیلم‌ها فلسفه‌ی درونی‌شان به همان نبرد کلاسیک خیر در برابر شر خلاصه شده و چیزی که در این فیلم‌ها حرف اول را می‌زند، ارائه‌ی یک اکشن خالص است. اما این قسمت حداقل انتظار ما از این سری را هم براورده نمی‌کند. سکانس‌های اکشن‌ F9: The Fast Saga نفس‌گیر و بیادماندنی نیستند. ایده‌ی آهنربا در اکشن‌های این قسمت پس از مدتی تکراری و از واقعیت دور می‌شود. این عامل باعث شده که تماشاگر خیلی درگیر اکشن‌های پر زرق و برق سریع و خشن ۹ نشود. در کنار اکشن غیر نوآورانه‌ی این نسخه، شخصیت‌های غیرباور به مانند شخصیت منفی داستان با بازی «شارلیز ترون» بسیار مخاطب را اذیت می‌کند و مانع ارتباط مخاطب با اثر می‌شود.

به راحتی با نقد و بررسی فیلم F9 در می‌یابیم که گروه دام تورنتو به شکل بسیار مسخره‌ای در نسخه‌های اخیر بخصوص همین فیلم شکست‌ناپذیر هستند و حتی یک خراش هم روی آنها نمی‌افتد! در چنین وضعی نباید توقع داشت که مخاطب دلهره‌ای برای از دست دادن یکی از شخصیت‌های محبوب این گروه داشته باشد. در سریع و خشن ۹ ماشین‌ها حکم تشک را دارند! نجات جان شخصیت‌ها با ماشین واقعا ایده نخ‌نما و کلیشه‌ای محسوب می‌شود که ای کاش دیگر در نسخه‌های بعدی این قضیه را شاهد نباشیم. زمانی که وین دیزل از ارتفاع بلندی به دریا سقوط می‌کند به راحتی می‌توان پیش‌بینی کرد که او نجات پیدا خواهد کرد. هیچ حد و مرزی برای توانایی‌های اعضای گروه در نظر گرفته نشده است و کارهای آنها هیچ پیامدی را به دنبال ندارد. این موضوع به منطق فیلم لطمه‌های زیادی وارد کرده است. در برخی از قسمت‌های فیلم قوانین فیزیک به سخره گرفته می‌شوند. گویی سازندگان از عمد میخواهند مسخره باشند تا در شبکه‌های مجازی وایرال شوند!

دانلود و نقد و بررسی فیلم پسران بد تا ابد Bad Boys For Life

جمع‌بندی

به صورت کلی اگر به این فرنچایز علاقه‌ دارید تماشای قسمت نهم سریع و خشن خالی از لطف نیست و با سکانس‌های اکشن این فیلم تا حدودی می‌توان سرگرم شد اما اگر تابحال نسخه‌ای از این مجموعه را تماشا نکرده‌اید، قطعا تماشای سریع و خشن ۹ شما را ناامید خواهد کرد. همچنان نسخه‌های سوم، پنجم و ششم مجموعه از بهترین‌های این سری محسوب می‌شوند. به صورت رسمی تایید شده که جاستین لین نسخه دهم این سری را نیز کارگردانی خواهد کرد. معلوم نیست داستان خانواده تورتو به کجا ختم خواهد شد. هیچ بعید نیست که در قسمت دهم با وین دیزل به مریخ برویم!

امیدواریم که از مطالعه‌ی نقد و بررسی فیلم F9 لذت برده باشید. نظر شما در مورد نقد و بررسی فیلم سریع و خشن ۹ چیست؟ شما بازی بازیگران فیلم سریع و خشن ۹ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ نظر خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

برای بررسی فیلم های بیشتر از صفحه اصلی سایت ما دیدن کنید.

Post Author: 11film

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *