نقد و بررسی انیمیشن رایا و آخرین اژدها Raya and the Last Dragon

انیمیشن رایا و آخرین اژدها یکی از جدیدترین آثار کمپانی دیزنی است. رایا و آخرین اژدها (Raya and the Last Dragon‎) یک فیلم سینمایی پویانمایی رایانه‌ای آمریکایی در ژانر ماجراجویی و خیال‌پردازی حماسی است که از سوی کمپانی استودیو سینمایی والت دیزنی در ۵ مارس ۲۰۲۱ (۱۵ اسفند ۱۳۹۹) اکران شده‌است. کارگردانان آن Don Hall و Carlos López Estrada می باشند و از بازیگران آن می‌توان به کسی استیل و آکوافینا اشاره کرد.

خلاصه داستان فیلم

انیمیشن Raya and the Last Dragon درباره دختری به نام رایا است که در میان قبیله ای زیبا و شاد زندگی می‌کند، در سرزمینی که زمانی اژدهایان سحرآمیز در آن ساکن بوده‌اند که توسط دورون‌ها (نیروهایی اهریمنی) تبدیل به برهوتی سراسر تباهی شده بود اما رایا با اخرین اژدها به مکان های مختلفی سفر میکنند تا نوعی جواهر را تکمیل کنند تا اینکه به اخرین تکه میرسند که در دست رییس یک قبیله است اما دختر رییس آن قبیله ان اژدها یعنی اخرین اژدها را میکشد و دورون ها حمله میکنند و رئیس ان قبیله و چند نفر دیگر سنگ میشوند و رایا و دوستانش به همراه دختر رییس آن قبیله مردم را خارج کردند ولی نیروی جواهر کم کم کم میشد و آنها گیر افتادن رایا فهمید نیروی جواهر از اعتماد به هم بدست می آید و تمام تکه ها را با اعتماد به دختر رییس آن قبیله داد ولی او و دوستانش سنگ شدند و دختر تمام تکه ها را به هم چسباند ولی او هم سنگ شد نیروی جواهر قوی شد و تمام دورون هارا نابود کرد و بارانی بارید و همه ی سنگ شده ها دوباره اژدها یا انسان شدند.

پیشنهاد میکنیم مطلب نقد و بررسی انیمیشن رایا و آخرین اژدها Raya and the Last Dragon را مشاهده کنید.

بازیگران کارتون رایا و آخرین اژدها

در انیمیشن Raya and the Last Dragon بازیگران زیر به ایفای نقش پرداخته اند:

  • کلی ماری تران در نقش رایا
  • Awkwafina در نقش سیسو
  • جما چان در نقش ناماری
  • دانیل دا کیم به عنوان رئیس بنجا
  • ساندرا اوه به عنوان ویرانا
  • بندیکت وونگ در نقش تانگ
  • ایزاک وانگ در نقش بان

نقد انیمیشن Raya and the Last Dragon

در انیمیشن رایا و آخرین اژدها فرهنگ جنوب شرقی آسیا بسیار خیال انگیز و زیبا به تصویر کشیده شده است. جایی که فرهنگ‌های تایلندی، ویتنامی، اندونزیایی و فیلیپینی در کنار هم داستانی حماسی را خلق می‌کنند؛ اکشن‌های داخل انیمیشن که یادآور ژانر وسترن، فیلم‌های سامورایی و ماجراهای جست و جو گنج است گویای این ماجرا هستند.

از جمله مهمترین مسائلی که کارتون Raya and the Last Dragon به آن اشاره می‌کند مسئله «اعتماد» است. رایا چندین بار ما را با این مسئله درگیر می‌کند و در طول انیمیشن چندین شخصیت راجع به اینکه چگونه اعتماد بین آن‌ها شکسته شده است و اینکه چطور اعتماد، ما را نجات می‌دهد صحبت می‌کنند.

صحبت از اعتماد و اتحاد قطعا برای جوامع بشری به شدت ضروری است. از جمله نکات مثبت دیگر قصه این است که دنباله رو حمایت از اعتماد کورکورانه نیست، بلکه به دیگران فرصت می‌دهد تا اعتمادشان جلب شود.

در داستان « رایا و آخرین اژدها » هر عقیده‌ به اندازه‌ی کافی بررسی شده است تا درماندگی کاراکترهای مثبت ‌و منفی برای رفتن به سمت راه نجات را ببینیم.

اثر جدید استودیو والت دیزنی به درستی ریشه شکل گیری باور شخصیت‌ها را نشان می‌دهد. رایا، سیسو و نماری که شخصیت‌های اصلی داستان هستند در ابتدا کاملا درگیر باورهایی شده اند که از خانواده خود به ارث برده اند؛ اما در دل داستان به اشکال مختلف  باورهایشان به چالش کشیده می‌شود.

فیلم Raya and the Last Dragon سعی‌دارد نشان‌دهد هیچ کدام از باورهای شخصیت‌ها به صورت مطلق برتری بر دیگری ندارد. بلکه آن‌ها با گذر زمان و کسب تجربه باید از خود بپرسند که از میان باورهایی که در زندگی با آن‌ها مواجه شده‌اند کدام غلط و کدام یک می‌تواند نجات بخش باشد.

سخن پایانی

در پایان، انیمیشن رایا و آخرین اژدها، قطعا از آن انیمیشن هایی است که در دسته “یکبار تماشا” قرار میگیرد اما به خاطر برند و کیفیت بصری آن، نباید تماشای آن را به تعویق انداخت. رایا، میزبان یکی از بهترین و جذاب ترین دنیاهای دیزنی است که هرچند از پتانسیل آن استفاده ای نمیشود اما در سرگرم کردن مخاطب کاملا موقق است. این موارد را کنار صداپیشگی فوق العاده جذاب “آکوافینا” در نقش سیسو، و همچنین دو پیچش باکیفیت شخصیتی قرار دهید تا به میزان جذابیت اثر به شکل محسوسی اضافه شود. رایا قطعا در بین آثاری مانند “روح” و “ولف واکرز” که این چندماه اخیر تماشا کرده ایم جای پای محکمی ندارد و قدم رو به جلویی هم برای کمپانی سازنده آن نیست، اما اگر صرفا به دید پر کردن اوقاغ فراغت به آن نگاه کنید،انیمیشن Raya and the Last Dragon از این آزمون سربلند بیرون می آید.

برای مشاهده نقد و بررسی فیلم های روز دنیا از صفحه اصلی سایت ما دیدن کنید.

Post Author: 11film

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *